Mål, infopoints och kommunkompassen

Kvalitetsarbetet pågår med kommunkompassen som grund. Kommunkompassen genomfördes i oktober 2017 och efter återkoppling har följande prioriteringar gjorts i steg 1.

        Verksamhetsutveckling – och då fokus på digitalisering och teknikutveckling, samt fortsatt implementering av Lean. Här har strategi och handlingsplan tagits fram för teknikutveckling och digitalisering. Av handlingsplan framgår vad som ska göras under kommande åren. Tanken är att planen ska visualiseras i form av en enklare film nu under våren. När det gäller Lean – och arbetet med ständiga förbättringar – så har arbetet ökat i itensitet och en leangrupp bildats som stöd och inspiration för verksamheterna. 

        Strategi för internationellt arbete och handlingsplan – arbetet pågår med strategin.

        Strategi för social hållbarhet och handlingsplan – arbetet pågår med strategin.

        HR-strategi – strategin klar.

        Mål och styrmodell. Arbetet skulle påbörjas vid ny mandatperiod och startades upp med Verksamhetsdagen den 26 mars. Nu pågår arbetet med att konkretisera de övergripande målen och dessa kommer att tas upp vid ett utökat kommunstyrelse i slutet av maj. Målen och styrmodellen kommer sedan att antas i samband med budget november 2019.

En absolut viktig del i digitaliseringsarbetet är också att arbeta för att inte några hamnar utanför till följd av digitaliseringen. Både biblioteket och Komvux har uppdrag i det arbetet. Projektet Digitalisering och Matematik har varit en mycket lyckad satsning på Komvux. Det viktigaste och mest positiva är deltagarnas utveckling med att hantera och använda det digitala verktyget. Ett konkret ex är en deltagare som saknat digital kompetens och är helt utan skolbakgrund, som under sin tid på Hasselbacken utvecklat sina grundläggande förmågor i inloggning och dokumenthantering. Deltagaren hjälper dessutom kompisarna runt om sig och en lärare på SFI berättade hur roligt det är när alfaeleverna får känna sig kunniga.

I det inre arbetet på Komvux läggs tid på att skapa kortspår riktade särskilt mot de elever som har utbildningsplikt. Vi börjar med ett spår med grundläggande digital kompetens och ett mot service och bemötande. 

EU-valet den 26/5 närmar sig. Under maj kommer Mikael Dahl att arbeta helt som valsamordnare och under den perioden kommer Marianne Pitkänen att bemanna kommunens reception mer än idag.

Fem infopoints är utsedda och avtal skrivna; Halen, Harasjömåla, First hotel, Maxi och Gulf. Den 10/5 är det tänkt att infopointsen ska dra igång. Infopoints är komplement till den information som servicecenter ger till besökare. Vi kommer därmed inte ha utökade tider under sommaren på servicecenter. Fördelen är att infopointsen är tillgängliga under större del av dygnet och finns där besökarna finns.

Igår avtackade vi vd för Olofströmshus efter 15 år. Magnus ska njuta av att vara pensionär, fixa i trädgård och sköta hästar. Tack Magnus för allt du bidragit med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s