På G igen!

Det har blivit en längre paus i bloggandet för min del. Vi alla översköljs av en mängd information 24:7, mejl, inlägg på sociala media, nyhetsbrev, veckobrev mm och någon stans där i flödet så landade jag i att det egentligen var obehövligt med denna information också.

Längre tillbaka så var det många som tyckte att de inte fick tillräckligt med information och att det borde vara någon som informerat dem, att inte veta var hela tiden någon annans fel eller i vart fall var orsaken brist på information. Nu har alla så mycket information, och delger allt till alla, väljer ”svara alla” på massutskick, lägger kopior till så stor grupp som möjligt för att inte behöva lägga tid på att fundera över om någon är missad. Ingen vågar sig på att framföra att de inte fått information för innerst inne så vet vi att vi skulle kunna ha fått det via något mejl som vi fått en kopia av för 3 månader sedan….

Trots all info så har flera saknat mina inlägg så just för att det finns så mycket info så kommer jag nu att återuppta bloggandet igen, lyfta fram sådant som jag tänker är bra för oss i kommunkoncernen att veta och också lite om vad som är på g eller vad jag själv gör.

Jag börjar nu årets första blogg med tre saker som jag tycker är extremt roliga denna veckan!

  1. Det senaste årets deltagande i SKRs projekt Modellkommun avslutas i dag och i morgon med en resultatkonferens i Jönköping. Projektet handlar om att jämställhetsintegrera all vår service, våra tjänster, samhällsplanering, föreningsstöd mm till kommuninvånare. Själv har jag tyvärr inte möjlighet att delta i slutkonferensen men på plats kommer vår vice kommunstyrelseordförande Sandra Danielsson och social hållbarhetsstrateg Alina Ejder.
  2. Invånarantalet har minskat sedan första januari 2019 men befolkningsutvecklingen är försiktigt positiv nu från årsskiftet. Särskilt kul är det att födelsenettot är på plus 5 och att inflyttningen är på plus 11. Det är enbart flytt till och från utlandet som vi har en minskning då det är fler som flyttat ut ur landet än från utlandet till Olofström. Idag är vi 13 439 personer, 13 fler än vid årsskiftet.
  3. Vi publicerade vår e-tjänsteplattform i går, den 3 februari 2020! Här finns nu möjlighet för alla att vara med och utveckla plattformen! Vill du så loggar du in på Mina Sidor och där kan du då bl.a. ange vad du skulle vilja ha för e-tjänst som inte finns där idag. Vi behöver verkligen allas hjälp för vi vill ha tjänster där som är till nytta.

Lämna en kommentar